Myślisz, że masz refleks i umiejętności celowania kursorem w określone miejsce na monitorze?
Stukasz palcami o biurko/stół/nogę/cokolwiek po ręką w rytm utworu, którego aktualnie słuchasz?
Jeśli na którekolwiek pytanie odpowiedziałeś sobie "tak", to ta gra może Cię zainteresować .
Osu! ( "押す!" z japońskiego "Naciśnij to!") - gra rytmiczna typu open source stworzona i wydana przez PPY Developments PTY utworzonego przez Deana Herberta (community osu! znanemu pod pseudonimem peppy). Pierwotnie wydana na Windowsa
16 września 2007r.. W późniejszym okresie została także przeniesiona na macOS jak i Windows Phone. Gameplay opiera się na tytułach "Osu! Tatakae! Ouendan", "Elite Beat Agents", "Taiko no Tatsujin", "Beatmania IIDX", "O2Jam" oraz "DJMax".
W grze dostępne są 4 oficjalne tryby: osu!, osu!Mania, osu!Catch i osu!Taiko.
osu! - Najbardziej popularny ze wszystkich polegający na klikaniu kółek w rytm muzyki i naprowadzeniu kursora na odpowiednie miejsce na mapie. Można grać za pomocą samej myszki, ale zalecane jest używanie klawiatury do wciskania przycisków. Do dyspozycji mamy dwa klawisze, aby w przypadku szybszych fragmentów mapy móc klikać na przemian. Istnieją gracze, którzy jednak preferują wciskanie klawiszy na przemian niezależnie od prędkości z jaką należy je wciskać (technika alternate z ang. na przemian). Można grać także za pomocą tabletu graficznego, aby z lepszą precyzją móc nakierowywać kursor na kółka. Zawsze jednak znajdą się tacy, co wolą i tak grać za pomocą starej poczciwej myszki.
Aktualnymi mistrzami świata są Amerykanie, jednak rok temu to Polacy byli numerem 1 w tej grze .
Występują dwa typy kółek:
·kółko (ang. circle) - kliknij w momencie kiedy obręcz pokryje się z zewnętrzną krawędzią okręgu.
·slider - jak zwykłe kółko, z tym, że trzeba trzymać klawisz i jednocześnie podążać kursorem wzdłuż wyznaczonego toru z odpowiednią prędkością. Po dotarciu do końca ślizgacza należy puścić klawisz.
Do tego mamy:
·odwrócenie kierunku (ang. reverse arrow) - może znajdować się na końcu ślizgacza i wtedy trzeba wrócić do początku, cały czas trzymając klawisz.
·Spinner - należy jak najszybciej zataczać okręgi za pomocą kursora. Max. 477obr/min.
Momentem wciśnięcia może być wokal, perkusja, bass, fortepian, skrzypce, cokolwiek co twórca mapy uznał za odpowiednie i pasujące do rytmu.
Poniżej klip nagrany specjalnie jako demonstracja :
Manoeuvres Mad World (Station Earth Remix) [Divine] 99,79%
phpBB [media]
Oraz pełen overdrive:
Rafis takes #1 with the highest pp play of all time! (January 21, 2018)
phpBB [media]
osu!Mania - Tryb w którym nie trzeba naprowadzać kursorem na nic. "Tylko" klikać w rytm. Tak samo jak w trybie osu! należy albo po prostu wcisnąć klawisz, jak i wcisnąć i przytrzymać. Tryb oferuje granie na od 2-óch do nawet 10-ciu klawiszy. Jednak różnica polega na tym, że każdy klawisz należy wcisnąć w odpowiednim momencie.
Klip demonstrujący:
★16.38 A Fool Moon Night 98.51% 4824x combo - osu!mania
phpBB [media]
osu!Taiko - Tryb w którym musimy naśladować rytm za pomocą bębenka, którego można uderzyć w membranę lub w rant obudowy.
Klip demonstrujący:
【Osu! Taiko】A Fool Moon Night [Lv.150]/ NM 89.75% pass
phpBB [media]
osu!Catch - Tryb w którym zbiera się owoce/kształty (w zależności od skórki) i aby tego dokonać, należy poruszać się postacią w rytm za pomocą trzech klawiszy. Dwa służą do poruszania się w lewo i prawo, a trzeci do szybkiego poruszania się.
Klip demonstrujący:
osu!CTB IMAGE -MATERIAL- SS 1409pp
phpBB [media]
Każdy z trybów zawiera w sobie mody, które dzielą się na (opis dla trybu standard):
Ułatwiające:
· Eazy (EZ) - ogólne ułatwienie (zwiększone CS, zmniejszony ubytek HP, zmniejszone OD). Mnożnik wyniku 0,5
· No-fail (NF)- po spadnięciu HP do 0 nie przegrywasz. Mnożnik wyniku 0,5
· Half-time (HT) - spowolnienie gry o 33%. Mnożnik wyniku 0,3
Utrudniające:
·HardRock (HR) - przeciwieństwo modu Easy (zmniejszone CS, zwiększony ubytek HP, zwiększone OD). Mnożnik wyniku 1,06.
·SuddenDeath (SD) - Spudłowanie jednego kliknięcia powoduje przegranie.
·Perfect (PF) - SuddenDeath na sterydach. 100% celności albo przegrana.
·DoubleTime (DT) - przyspieszenie gry o 33%. Mnożnik wyniku 1,12
·Nightcore (NC) - DoubleTime dla weebów.
·Hidden (HD) - Brak widocznej otoczki sugerującej w którym momencie kliknąć kółko. Mnożnik wyniku 1,06
·Flashlight (FL) - Widoczna jest tylko część ekranu przy kursorze. Im bliżej końca tym ten obszar się zmniejsza. Mnożnik wyniku 1,12
Specjalne:
·Relax (RX)* - Automatyczne klikanie rytmu.
·AutoPilot (AP)* - Automatyczne podążanie za kółkami.
·Spinout (SO) - Automatyczne kręcenie spinnerów. Mnożnik wyniku 0,9.
*-Wynik z tym modem nie jest rankingowy.
AR (ang. Approach Rate) - szybkość z jaką obręcz zbliża się do okręgu.
CS (ang. Circle Size) - wielkość kółka.
OD (ang. Overall Difficulty) - ogólna trudność w trafieniu okręgu w określonym czasie.