Dziś duży update, ale tylko pod kierownicę. Obiecuję Jacku, że przyjrzę się także padom. Tymczasowo liczę, że Sky Cię poratuje
POSZUKIWANIE IDEALNYCH USTAWIEŃ, C.D.
Tym razem przygotowałem coś naprawdę przydatnego, a przynajmniej tak sądzę. Poradnik nie jest mojego autorstwa, wszystkie "och i ach" proszę kierować do użytkownika
Atle Dreier, z oficjalnego forum Assetto Corsa. Pozwoliłem sobie jedynie zrelacjonować i przetłumaczyć wszystkie kroki potrzebne do uzyskania optymalnego dla naszych kierownic FFB. Co to znaczy optymalnego? Maksimum informacji, wyeliminowany clipping, zminimalizowany deadzone. Zapraszam.
KROK I1. Pobieram aplikację "Wheel Check". Znajduje się w załączniku tego postu.
2. Wypakowujemy, uruchamiamy, z menu rozwijalnego "Spring Force" wybieramy "Step Log2 (linear force test)" i czekamy, aż program przetestuje naszą kierownicę.
3. Po teście udajemy się do "Moje Dokumenty", gdzie utworzony został plik "log2.csv".
4. Otwieramy MS Excel. Importujemy dane z powyższego pliku pamiętając, aby w roli ogranicznika wybrać "spacja"; inaczej nie uzyskamy osobnych kolumn. Wybieramy wykres punktowy z liniami, wartością X w wykresie jest kolumna "deltaXDeg", podczasy gdy Y stanowi "force". UWAGA! Pamiętajcie, aby zamienić kropki na przecinki (kombinacja CTRL+H dla zaznaczonego arkusza).
5. Procedurę powtarzamy dla kilku wartości "global gain" naszej kierownicy. Przykładowo rozpoczynamy od 50-60% i stopniujemy co 10%. Ja przeszedłem zakres 60-130%. Wyniki prezentuję na poniższym obrazku, z którego możemy wyciągnąć dwa wnioski. Po pierwsze, najbardziej liniowo moje G27 działa przy 90-100% ustawionego "global gain", posiada przy tym jednak spory luz w centralnym położeniu. Przy 110% bezwład jest znacząco ograniczony, jednak wykres jest bardziej poszarpany.
6. Z ciekawości dokonałem kolejnych 10 testów dla wartości pośrednich pomiędzy 100 i 110%, by sprawdzić, czy istnieje dobry kompromis pomiędzy liniowością działania, a względnie niską potrzebą używania "minimum force". Wybrałem opcję z niską wartością bezwładności, 108%. Oto wyniki w formie graficznej:
KROK II1. Wracamy do naszego obecnego ustawienia "gain" w grze i ustawiamy na 100%. Nieważne, co było wcześniej, teraz musi być 100%.
2. Wgrywamy FFBClip, znajdziecie go w załączniku. Jest to normalna apka do gry, którą instalujemy jak wszystkie inne. Uruchamiamy w menu, a następnie w grze. Waszą ulubioną kombinacją auto/tor musicie pokonać min. 5 minut z włączonym programem w trybie
main menu. Ja wybrałem 190EVO i Nordschleife (ze względu na charakter toru, właśnie ten polecam), dla pewności pokonując dwa okrążenia. Jedźcie w "attack mode", ale unikajcie wypadków, ponieważ zakłamią Wasz wynik. Szybko, agresywnie, ale czysto. Po ustalonym czasie apka wskaże Wam zalecaną wartość "gain" dla FFB w grze, którą ustawcie w menu.
3. Wybieramy szybki pojazd bez ABS i udajemy się na Monza 1966. Rozpędzamy i hamujemy z blokowaniem kół, tak aby wytworzyć duże flatspoty. Po uszkodzeniu opon w powyższy sposób jedziemy normalnie. Powinniśmy czuć deformację w sposób ciągły: gdy jedziemy szybko, wolno, w zakręcie i na prostej. Jeśli tak nie jest, mamy do czynienia z tzw. "hardware clipping". W skrócie: Wasza kierownica nie jest w stanie przetworzyć otrzymywanego sygnału, ponieważ "jest go za dużo". Obniżcie "gain" do momentu, w którym będzie czuć uszkodzenia.
KROK IIIPrzyszedł czas na nowość w menu AC, czyli "minimum force". Jest to sprytny sposób na omijanie dziur w FFB naszych kierownic. Wracam do MS Excel na przykładzie moich ustawień. Do tej pory ustaliliśmy, że optymalną wartością "gain" sterownika jest 108%. Widać w tabeli i na wykresie, że poniżej pewnej wartości mamy "deadzone", tak więc poniżej pewnego progu efekty nie będą reprodukowane przez siłowniki.
Teraz wystarczy policzyć z proporcji dla Y wartości wykresu:
10000 = 100% (maksymalna siła FFB)
600 = x % (minimalna siła FFB)
x = 6%
Minimum force muszę ustawić zatem na 6%, aby każdy sygnał poniżej tej wartości został przetworzony na reakcję na kierownicy.
Mamy w zasadzie już prawie wszystko.
KROK IVZ tak połączonymi ustawieniami należy powtórzyć procedurę z FFBClip, również w trybie "main menu". Zwracamy uwagę na wartości "mild clipping" (dopuszczalne 1-5%) oraz "hard clipping" (im mniej tym lepiej, również kilka % dopuszczalne), a następnie cieszymy idealnie dobranymi "suwakami". Warto tę apkę zatrzymać, ponieważ w Assetto Corsa różnica w działaniu FFB, np. Miury i Z4 GT3, jest potężna i warto z jej pomocą dobrać siłę działania sprzężenia zwrotnego dla każdego z samochodów osobno (tryb "car setup").
To tyle, dzięki za uwagę.
Bonusowo screeny z moim aktualnym setem.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.