Odpowiedz Posty: 1 Strona 1 z 1
Pierwsza gra wyścigowa z modelem zniszczeń
  • Awatar użytkownika
    jedlin12
    Posty: 1121
    Rejestracja: 20 lis 2015, 18:53
    Medale: 1
    Reputacja: 17
    Imię: Jakub
    Hobby: Skoki Narciarskie, Gry, Chemia
    Samochód: Ford Focus RS500 (marzenia...)
    uPlay: CM-jedlin12
    Steam ID: jedlin12
    Klub: Club Mega
    Lokalizacja: woj. mazowieckie
    :
    The Crew Endurance Series
    Polubił: 615
    Otrzymanych polubień: 735

    Pierwsza gra wyścigowa z modelem zniszczeń

    autor: jedlin12 » 08 lip 2018, 20:42

    Jak zapewne wiecie, jestem ogromnym zwolennikiem modelu zniszczeń w grach i strasznie ubolewam nad faktem, że ostatnimi czasy, pomimo, że technologia poszła do przodu, to ten aspekt się wręcz cofnął, co dobitnie widać po najnowszych Forzach, czy GT Sport. Ale która gra wprowadziła jako pierwsza deformacje nadwozia. Postawiłem przy tym trzy warunki: Po pierwsze zderzenie nie może skończyć się końcem gry uwieńczonym animacją, jak jest chociażby w Test Drive 3, a po drugie musi być to gra już z modelami 3D, a po trzecie wykluczam (dla ułatwienia) gry dot. dyscyplin open wheel pokroju Grand Prix od Micropose, czy Indianapolis 500 z 1989. Zatem zaczynamy:

    Destruction Derby (1995) - Reflections Interactive

    Obrazek

    Naturalnym pierwszym odruchem mówiąc o początkach niszczenia aut jest jedna z pierwszych gier o tej tematyce, czyli Destruction Derby. Została wydania na pierwszej konsoli Sony 20 paź. 1995 roku, a rok później także na PC i Sedze Saturn. Posiadała cztery tryby gry. Obok tradycyjnych wyścigów i próby czasowej mogliśmy znaleźć derby demolki oraz połączenie tradycyjnych z demolką. Ważną rolę odgrywał model zniszczeń. Był on podzielony na 6 (albo 10) stref, a kolejne przygody na torze oprócz widocznych deformacji nadwozia niósł za sobą problemy ze sterownością, przyspieszaniem, systemem chłodzenia, co prowadziło do unieruchomienia silnika. Został on i tak nieco uproszczony ze względu na ograniczenia techniczne oraz brak analoga kontrolera Playstation, lecz dzięki temu udało się zmieścić całkiem wysoką liczbę 20 samochodów na jednym torze. Gra okazała się sukcesem artystycznym, zbierała wysokie oceny oraz zaczęła wręcz modę na rozwalanie aut w grach. Nie była to jednak pierwsza gra posiadająca tą funkcję...

    phpBB [media]


    The Legendary Games (1/3) - Destruction Derby (PSX)


    Nascar Racing (1994) Papyrus Design Group

    Obrazek

    Rok wcześniej ukazała się gra traktująca o wyścigach amerykańskiej serii NASCAR wyprodukowana przez legendarnego pionera symulatorów czyli Papyrus. Gra opierała się na sezonie 1994, choć ze względów licencyjnych zabrakło paru kierowców, w tym BIlla Elliota, Dale'a Jaretta, czy też mistrza z tego roku Dale'a Earnhardta Seniora. W trasach dziura była już tylko jedna, ale za to ogromna, bo zabrakło toru w Daytona Beach. Na torze mogło występować do 38 kierowców, co było jak na swoje lata wynikiem rekordowym. Model jazdy był jednym z bardziej realistycznych wówczas na rynku i jego nauczenie się zajmowało trochę czasu, a na samą jazdę miało wpływ odpowiednie ustawienie auta, a nawet warunki wietrzne. Charakterystycznym elementem tej serii (która według złośliwych jest jedynym momentem kiedy coś się dzieje) są efektowne wypadki i tutaj seria nie zawodzi. Przy uderzeniach blacha gnie, a potem odpada aż miło. Przy większych dzwonach pojawiają się trudności z prowadzeniem auta, a potem jego całkowite unieruchomienie. Gra okazała się dużym sukcesem sprzedała się wraz z dodatkiem i częścią drugą w ilości ponad 2 milionów egzemplarzy. Losy studnia potoczyły się ciekawie. W 1998 ukazała się kolejna legenda simracingu, czyli Grand Prix Legends, potem kolejne części NASCAR Racing, aż do edycji z 2003 roku. W tym samym czasie licencje na wyłączność otrzymało Electronic Arts, a samo studio zostało zamknięte rok później, ale ekipa z niego utworzyła nowe studio, które później utworzyło iRacing. Co ciekawe w Nascar Racing można zagrać w przeglądarce, choć gra z przeciwnikami na torze nie będzie zbyt komfortowa:

    https://archive.org/details/msdos_NASCAR_Racing_1994

    Daytona USA (1993) Sega AM2

    Obrazek

    Palma pierwszeństwa jednak należy do wydanego na automatach Daytona USA Segi w sierpniu 1993 roku. Była to pierwsza gra na nowym typie automatów: Sega Model 2. Zawartość nie była zbyt bogata: trzy trasy oraz możliwość wybrania typu skrzyni biegów. Rozgrywka polegała na wyprzedzeniu jak największej ilości samochodów, zanim nie skończy się liczba okrążeń, tudzież czas. Model jazdy należał do totalnie zręcznościowych, ale był bardzo przyjemny i efektowny. Zderzenia nie były rzadkością, a one odciskały piętno na samochodzie, choć były one tylko kosmetyczne. Gra stała się największym sukcesem automatowym Segi, doczekała się kilku części, z czego ostatniej w zeszłym roku. W 2011 trafiła na Xboxa 360 i PS3.

    phpBB [media]

    Daytona USA (ARCADE) HD 1993

    Moje małe śledztwo dotarło najdalej tutaj. Czy jest jeszcze jakaś starsza gra, która posiadała ten element? Jeśli tak to chętnie o niej przeczytam w komentarzach.
    „Dodanie mocy czyni cię szybszym na prostych. Pozbycie się masy czyni cię szybszym wszędzie”. Colin Chapman - założyciel Lotusa
Odpowiedz Posty: 1 Strona 1 z 1

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

Przejdź do