Odpowiedz Posty: 4 Strona 1 z 1
sky - ebike
  • Awatar użytkownika
    sky
    Posty: 1428
    Rejestracja: 12 lis 2011, 11:16
    Reputacja: 5
    Samochód: BMW E36 320i QP
    Klub: Telcontar_PL
    Polubił: 589
    Otrzymanych polubień: 398

    sky - ebike

    autor: sky » 23 kwie 2018, 17:38

    Niby dział motoryzacja, ale nie ma innego "Mój pojazd" - zatem tu umieszczę.
    Będę pionierem na tym forum - a co (przynajmniej nikt się nie przyznaje) :-P

    Pomysł na ebike zrodził się gdzieś 2 lata temu. Po zobaczeniu ile to kosztuje, stwierdziłem że to nie dla mnie.
    Rok temu przypadkowo trafiłem na aukcję z samoróbką i mi się znowu udzieliło. Jako że temat ebike mocno się rozwija, łatwiej o informacje i porady. Tak samo łatwiej o komponenty do budowy i ceny jakby łagodniejsze.
    Trafiłem jak niemal większość zajawkowiczów/majsterkowiczów na blog przodownika w tym temacie na naszym rodzimym rynku - w sensie przodownik-nauczyciel, a nie konstruktor który tylko liczy zysk.
    Dla zainteresowanych http://ebike.nexun.pl/. Ten sam człowiek prowadzi sklep w którym można niemal wszystko kupić do samodzielnego składania części. http://nexun.pl/shop/
    Na jesieni tamtego roku czytałem, pytałem aż trafiłem na duże forum poświęcone tematowi ebike. W międzyczasie wybuchła tam mała wojenka - nie jest to teraz istotne, ale niemal cała zaangażowana społeczność przeniosła się na nowe forum http://pojazdyelektryczne.org/
    Na poprzednim forum znalazłem człowieka, który handluje gotowymi, rozsądnymi zestawami za przystępne pieniądze. Problem w tym, że ja ani rozsądny, ani taki co chodzi na skróty :-D . Dopytałem go o wszystko, zamęczyłem niemal na śmierć, ale doszedłem z nim do porozumienia. Skompletował mi zestaw inny niż te co sprzedaje, wszystko pod moje oczekiwania i warunki użytkowania.
    Przechodząc do meritum (bo dalsze szczegóły są zbędne - chyba, że ktoś jest ciekawy to odpowiem), tak wyglądało to od początku kompletowania i budowy.

    Bazą jest rower kupiony w poprzednie wakacje za 650zł. Niezła rama, nie najgorszy amortyzator, osprzęt Alivio też jest ok. Póki był to rower analogowy, zmieniłem tylko kilka detali i jeździłem.
    W momencie przygotowania pod elektrykę musiałem/chciałem dokonać pewnych zmian. Szeroka kierownica 730mm (przedtem była gięta 650mm), nowy wolnobieg, łańcuch i przerzutka tył, taka która nie będzie wadzić o manetkę gazu, opony i klocki hamulcowe.
    Trzeba było zaprojektować i wykonać skrzynkę na akumulator i sterownik. Trochę zabawy sznurkami, metrem itd i powstał obrys.
    Obrazek
    Następnie wydrukowałem szablon koszyków, żeby wiedzieć ile zmieści się ogniw, poza sterownikiem.
    Obrazek

    Wiedziałem już, że akumulator będzie 60V 16s8p (128 ogniw) czyli 16 sekcji szeregowo (16*3,7V) i 8 równolegle (w moim przypadku 8*3400mAh wyszło na teście 28Ah). Dlaczego tak a nie inaczej nie będę tłumaczył bo to trzeba się już mocno zagłębić w temat. Dodam tylko, że większość oferowanych zestawów kończy się na 48V, a poważniejsze konstrukcje zaczynają się od 60V.

    Wstępna przymiarka na jeszcze nie gotowej skrzynce
    Obrazek

    Niemal gotowa skrzynka oklejona folią imitującą szczotkowane aluminium (znudził mi się carbon :P )
    Obrazek

    Zdjęcia akumulatora w trakcie budowy przez tego samego człowieczka, który skompletował mi zestaw
    Obrazek Obrazek Obrazek

    Komponenty mojego zestawu to:
    -silnik Mxus zwojony 8x8, z dołożonym termistorem i czujnikiem temperatury,
    -sterownik sinusoidalny (płynniejsza praca silnika w porównaniu do blokowych) na 30A,
    -manetka gazu z włącznikiem i modyfikacją polegającą na wklejeniu miernika napięcia (nie mam watomierza, więc bazując na zakresie napięć 67V 100%, ~50V 5% naterii, będzie to mój wskaźnik naładowania dzięki któremu będę znał orientacyjny dystans który mi pozostał),
    -zestaw przycisków na których mam 3 zakresy mocy, ogranicznik prędkości do legalnych 25km/h oraz tempomat,
    -klamki hamulcowe z czujnikami naciśnięcia które załączają regen, czyli odzysk energii przy hamowaniu, ale to jest nieistotne. Chodzi tu o elektryczny, bardzo skuteczny hamulec. Przydaje się to, gdyż nie mam tarczówek - może w późniejszym czasie założę na przód - zobaczymy jak to wyjdzie w praniu,
    -skrzynka z wyświetlaczem temperatury silnika,
    -blokady na oś,
    -różnego rodzaju złączki potrzebne do ułatwienia demontażu koła itd,
    -ładowarka 3,5A.
    Moc szczytowa wychodzi 2000W przy pełnej baterii czyli 2,7KM i 80Nm :mrgreen:
    Prędkość powinna być w okolicy 50km/h przy pełnej baterii, ale to muszę przetestować. Wystarczy na początek :-P Zasięg powinien być ok 100km przy wspomaganiu i 50km na samej manetce - to wyjdzie w praniu.

    Dziś to dopiero poskładałem do kupy w całości. Od stycznia czekałem na kompletację. Silnik został rozebrany, dołożony termistor, który rozłączy silnik zanim się przegrzeje - jeśli bardzo dostanie w palnik. Dodatkowo dołożył mi czujnik temperatury i wymienił łożyska na takie, które wytrzymają 20kkm a nie kilka kkm jak te chinole. Przerobił manetkę, sprawdził czy działa i w lutym założyłem to co miałem na rower razem z zabezpieczeniami przed obróceniem się osi - te jak nie będą wystarczające to zrobi się custowowe z nierdzewki 8mm. Długo czekałem na akumulator bo jest zawalony zleceniami, ale się doczekałem.
    Z ciekawostek, użyłem starego mocowania przerzutki i mam bardzo solidny uchwyt na telefon :D

    Dziś była pierwsza krótka jazda (trzeba najpierw zadbać o aku). Jest szał. Moc, przyspieszenie i strach w oczach :mrgreen:
    Zajawka zrealizowana, ale apetyt rośnie. Na bank kiedyś zrobi się mocniejszego potwora na bazie fulla :twisted:

    Sorry za taki długi tekst, pozostało zobaczyć jak to wygląda :angel:
    Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
    Ostatnio zmieniony 23 kwie 2018, 17:38 przez sky, łącznie zmieniany 1 raz.
    ObrazekObrazek
  • Awatar użytkownika
    adamsky
    Posty: 316
    Rejestracja: 22 lis 2017, 11:18
    Reputacja: 5
    Polubił: 452
    Otrzymanych polubień: 227

    sky - ebike

    autor: adamsky » 23 kwie 2018, 19:57

    Zarąbiste, gratuluję zajawki i samozaparcia żeby zrobić customa, a nie po prostu kupić gotowy zestaw. Zastanawia mnie tylko czemu nie zrobiłeś jakiegoś chłodzenia akumulatorów i elektroniki, choćby i pasywnego w stylu dziurek w skrzynce - przy prędkościach jakie to osiąga pewnie sam powiew powietrza sporo by zmienił
    And in the end it's not the years in your life that count; it's the life in your years.
    ABRAHAM LINCOLN
  • Awatar użytkownika
    sky
    Posty: 1428
    Rejestracja: 12 lis 2011, 11:16
    Reputacja: 5
    Samochód: BMW E36 320i QP
    Klub: Telcontar_PL
    Polubił: 589
    Otrzymanych polubień: 398

    sky - ebike

    autor: sky » 23 kwie 2018, 20:19

    Dzięki ;)
    Co do grzania, to spokojnie. Moja skrzynka nie jest szczelna, a niemal wszyscy robią wodoszczelne (ja nie będę jeździł w deszczu i po deszczu) i się nie grzeje na tyle aby się uszkodziło. Wystarczy się zagłębić w temat i wiele rzeczy, które wydają się nielogiczne mają racjonalne wytłumaczenie ;-)
    ObrazekObrazek
  • Awatar użytkownika
    sky
    Posty: 1428
    Rejestracja: 12 lis 2011, 11:16
    Reputacja: 5
    Samochód: BMW E36 320i QP
    Klub: Telcontar_PL
    Polubił: 589
    Otrzymanych polubień: 398

    sky - ebike

    autor: sky » 28 kwie 2018, 21:53

    Dzisiaj pierwszy poważny test. Przejechałem 48km niemal cały czas na pełnym ogniu, wspomagając od 0 do 40km/h. Zużył 60% baterii, wynik rewelacyjny. Zgodnie z tym co sobie policzyłem, przy spokojniejszej jeździe będzie ponad 100km. Przy takiej "szarpanej" jak dziś dobił by do 90 :D
    Vmax 61km/h bez pedałowania na pełnej baterii, przy połowie ~56km/h :D
    Miny innych rowerzystów i niektórych kierowców samochodów (zwłaszcza jak zostawali w tyle na światłach) - bezcenne :mrgreen:
    Ponad 50 ścieżkami rowerowymi to jednak jest wyzwanie. Pewnie głupota ale zwisa mi to, nikomu się krzywda nie stała :-P Hamulce pozytywnie mnie zaskoczyły. Sprawdzone bdb klocki + hamowanie silnikiem jest niesamowicie skuteczne :-)
    ObrazekObrazek
Odpowiedz Posty: 4 Strona 1 z 1

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 15 gości

Przejdź do